Saturday, March 27, 2010

Unifi @ HSBB - High Speed Broad Band by TM



Since HSBB dah officially launch by our PM so jumaat lepas aku gi ler TM Point Shah Alam to have a look what do TM provide for HSBB. First impression hmm umah aku akan jadi smart home. But smart home kat cyber ria cyberjaya pon cam harem hahah. So aku pon tanyer laa promoter tuh hmm off cuz laa promoter mesti semua barang bagus ada kualiti. Have a look on devices yang TM so called kata dekat RM1k tuh ehmm modem router pakai D-Link, Fiber conn module pakai China brand yang memang favourite kena sambor kilat other than that cordless phone yang nih untuk Voip.


Aku check out IPTV hmm boleh laa kena pakai tv HD baru gambo cun but kalo ade tv biasa pon bleh gak kire pakai avi laa. 22 Channel including international and national tv tang international boring siket x macam astro. My intention nak cut down astro and amik package nih. Tapi for RM 150 xde movie hahah super aku pasang anttena jerk tengok national tv. Movie nyer package ade dalam Video on Demand so be prepared laa nak kena subscribe kalo nak tgk movie. 8 mb digunakan untuk watch iptv. Nih depa kata hidden supprise laa.. kalo amik package 5mb so korang akan ditambah 8mb s0 totally 13mb. Naper x bagi load balancer skali hahaha leh shapekan bandwidth bile bukak tv jadi 5mb kalo x pakai tv jadi ler full 13mb sure bolehnyer.

On internet wise emm 5mb pon dah kire ok tapi ade restriction hmm 60gb monthly adussss supe aku pakai streamyx 4mb unlimited rega lebey kurang same jek. Nak torrent superb quality nyer series and movie pon payah hahaha.. Nih antara yang aku x gemor bile first time aku nampak kat brochure depa.

Next on the Voip emm 10 cent to the mobile phone and tm home user foc hmm ok arr tuh leh arr bersembang lame2 haha tepon kampong kaa tanya khabar.

Installation.. arr nih yang best.. suma tm tanggung. Siap aku tanyekan skali kalo cable kena potong tm ganti dak? hahah depa compem ganti and bare in mind dalam umah nanti ade laa satu cable fiber yang melintang hahah. Untuk umah apartment leh masuk lam riser tapi umah teres ke banglow ka hahah masak ler tm kena belanja hahah.. Fyi aku tanye promoter tuh semua gadget nak kena letak kat area tv ka.. emm dia kata kena letak hahhaha so kena laa korang sediakan tempat nak tgk tv yang strategic kalo leh paling jauh dari tiang tepon hahah panjang laa cable fiber optic yang depa nak kena lay down.


Over all so far for me congrats to TM kerana berjaya menaik taraf penduduk dengan teknologi baru. Actually i'm hopping that PM gonna announce package streamyx yang ade skrg tuh upgrade gi 2 mb with a minimum price of RM 50 - 88 ke.. so ramai laa orang nak subscribe hehe since HSBB pon ade area klang valley. Hmm for HSBB nih probably kalo include dengan movie would be more interesting lagi laa.. sure ramai nak pakai.


1 comment:

salyza said...

hye..

just nk tmbh..

actually tang bayaran tuh, tm tanggung kaLo customer nk pasang sume ikut standard yg diorg sediakan.

nk letak tv ngan modem tuh jejauh pun bole. tm kasik kabel dgn pnjg standard je. kalau customer nk letak jauh2 tuh lg pnjg kabel nk kena tarik, customer kena keluar duitlah utk kabel yg balance tuh..

hehe.. sekadar berkongsi info.

Check This out..