Friday, March 25, 2011

Tuan... Boss...

Posting aku kali nih agak berlainan siket dari post2 biase hehe yer laa slalu pasal keter laa pasal trip laa pasal makan laa.. kali nih aku nak citer pengalaman aku sebagai seorang boss..

Bermula dengan pertambahan ahli keluarga kami ye laa dah kawen jadi berdua.. peh tuh Allah bagi rezeki (Alhamdulillah) bertambah pulak jadi bertige. Bile dah bertige ditambah pulak dengan rezeki yang diberikan lagi ade gak space untuk amik pembantu rumah untuk menguruskan tuan kecik nih. Setelah mencari dan mencari akhirnya misi mendapatkan pembantu rumah telah berjaya. Alhamdulillah dapat laa sorang pembantu rumah dari indonesia. Bemula laa pangkat aku sebagai seorang boss.. err xtually aku Chairman jerk.. wife aku ler Chief Executive Director nyer heheh.. Arahan semua wife aku yang bagi err nak marah sumer wife aku laa yang buat heheh..

Bukan senang nak jadi majikan nih.. banyak bende nak jaga.. dari hal job scope sampai laa kebajikkan pekerja. Biasa laa macam2 laa bende pecah rosak dan patah hmm nak marah kang ntah ape bende yang dia buat kat anak2 kite lak nanti. Janji dia dapat melunaskan tanggungjawab nya untuk menjaga anak² kami nih pon dah memadai.

Dah masuk 2 tahun dah si Bibik nih menjaga anak² aku nih oh yer sekarang kami dah berempat hehe.. masa dia berkhidmat dengan kami Allah beri lagi rezeki.. tambah ler ahli keluarga yang baru.. so tugas pembantu rumah pon bertambah laa.. tapi dia laksanakan dengan elok (tuu pon dengan bantuan ibunda gue). Sayang betul mak aku ngan menantunya hahah..

ok laa kite potong siket citer2 menarik nih terus kepada cerita lebih menarik.

Setelah 2 Tahun lebih berkhidmat dengan keluarga kami, dia pun menyuarakan hasrat untuk pulang ke kampung halaman dengan alasan anak dia nak kawen. Ok arr anak nak kawen sure pakai banyak duit rite? banyak ker? kat indon jer pon.. kitaorang gi shopping pon bawak RM500 pon dah cukup hahaha.. xper laa katanya anak bongsu.. ok laa tuh.. cam biasa la kami hulurkan bantuan dengan syarat potong gaji bagi duit gedebancenyer (advance) itu pon upon requestnyer. Setelah selesai proses beli tiket pulang + renew permit + renew passport (x mo ade prob bile balik nanti) + exssage baggage sampai 50Kilo akhirnya dia pun pulang ke kampung halaman. Dijangkakan selama sebulan setengah.. Dibilang dihitung ditunggu tarikh ketibaanya, kami pon gi menjemput. Dengan tidak disangka dugaan bakal diterima.. hmmm orang yang ditunggu x muncul tiba.. habis aku tawaf LCCT tuh check ngan imigresen - Passport lepas jam 3.50 ptg??? tapi orangnyer xde? huih? last2 aku dah fedup.. aku pon wat laporan polis untuk tidak bertanggung jawab dengan apa2 yang berlaku kat maid aku nih.

Setelah kami tunggu esok paginya (mana tau kot2 balik sendiri) dia pon x muncul2.. jadi dengan segala hormatnya kami pon pegi memproses pembatalan passport & permitnya hmm dan dengan rasminya dia telah dibuang kerja kerana tidak melapor diri pada majikan selepas pulang ke Malaysia.

Dimana kah dia sekarang? Masih di Malaysia? atau Indonesia? mungkin dia jual passportnya untuk dapat duit emm banyak lak spekulasi... tapi kalo dia ade kat Malaysia kompem dia dah automatic jadi PATI dan PATI bermasalah sebab.... ahh jap laie mesti wife aku reply posting nih heheh bagi dia citer lak... ce cite ce cite...

Ape pon since hari nih Jumaat.. aku nak ucapkan banyak2 terima kasih kerana menjaga kami sekeluarga terutama sekali menjaga makan minom mandi tukar pampers..dan macang2 lagi. Segala makan minom pakaian tempat tinggal aku halalkan.

P/s: Hutang dengan kami tuh kalo ade duit sile laa bayar kalo x dapat nak bayor bagi tau laa.. kalo x bagitau tuh kire ade duit laa tuh hehehe.. in condition if bebetul x de duit xper lah aku halalkan sebarang hutang pinjaman tuh.

err gambo dia nanti aku akan post kat sini mana tau kot2 ade korang teramik dia jadi bibik.. aku cume nak dia bayor balik jerk heheh...

3 comments:

Yus said...

adehhh makin masalah orang indonesia nih.. itu yang sebab aku dah tak mo melawat negara orang dan tak mo ada pembantu rumah orang indonesia.. macam2 cerita.. kawan2 aku pun banyak cerita pasal dorang nih..

Ajonz said...

itu laa pasal.. aku soh bini aku cari maid dari siam hehe mana tau leh makan nasi goreng thai kaa.. tom yam putih kaa.. kerabu mangga ka pehhhh sedap ooo.. hehehe

Lynne nawawi said...

I still takbleh terima yg perkara ni terjadi kpd our family..but i believe that Allah menduga kita kerana masih sayangkan kita..alhamdulillah. Mmg banyak speku speku contohnya bibik jual her passport and dia tak masuk malaysia..org lain yang masuk...hu hu...ada yg kata dia masuk bersama org lain..bukan anak dia yg kawen tp dia yang jd pengantin..he he. Apa apa pon,yg pasti..hidup dia takkan tenang ah lepas nih. But,diakui we need a maid to take care of the kiddos..kesian my MIL..aka mama ajonz..dia sayang sangat meor&syaza..thank u, jasamu ku kenang. Just na sharelah, bibik tu tak pernah lah kami layan as hamba or amah sepertimana majikan majikan lain yang i kenali, semua terjaga makan pakai solat rehat..terlebih rehat ado.. Cuma tulah, for two years dia berlakon,mmg i sangat impresslah dengan modus operandi nye yg pandai tackle hati majikan dgn memastikan anak anak majikannya terjaga dan dibelai dgn penuh kasih sayang...teringat masa meor warded food poisoning di penang, and i was expecting syaza masa tu...bibik yg tdo hospital menjaga meor..how could that same person do this kind of con to our family..Ya Allah jauhilah keluarga ku dari musibah seperti ini

Check This out..